Η βυζαντινή αυτοκρατορία στο απόγειο της δύναμής της: πολιτική και πολιτισμός στα χρόνια των Μακεδόνων - 2. Η εξωτερική πολιτική και οι σχέσεις με άλλους λαούς

Κωνσταντίνα Τσιώρου

Περιγραφή

 

Οι μαθητές μελετούν την εξωτερική πολιτική του βυζαντινού κράτους και τις σχέσεις με άλλους λαούς στο διάστημα 867-1081 περίπου, δηλαδή κατά την περίοδο βασιλείας της Μακεδονικής Δυναστείας και λίγο αργότερα. Επιδιώκεται να αντιληφθούν πώς ασκείται και πώς εξελίσσεται η εξωτερική πολιτική του Βυζαντίου, με ποιους λαούς αναπτύσσονται σχέσεις, ποια είναι τα αποτελέσματα των επαφών, τι συμβαίνει όταν οι διαπραγματεύσεις αποτυγχάνουν, ποιος είναι, τελικά, ο διεθνής ρόλος του Βυζαντίου στη χρονική περίοδο που μας ενδιαφέρει (από το β΄ μισό του 9ου ως τα τέλη του 11ου αιώνα). Το σχετικό υλικό το εντοπίζουν σε επιλεγμένες ιστοσελίδες και το αξιοποιούν σε κατάλληλα σχεδιασμένες δραστηριότητες.

 

Στην εικόνα: Ο αυτοκράτορας Νικηφόρος Β΄ Φωκάς και μέλη της οικογένειάς του, όπως απεικονίζονται στην αψίδα του Μεγάλου Περιστερώνα ή Εκκλησίας του Νικηφόρου Φωκά στο Cavusin της Καππαδοκίας [φωτογραφία Κ. Τσιώρου]

 

Κωδικός: ECB122
Κατηγορία: Εισαγωγή και Σύσταση του Περιεχομένου » Θεματική Ενότητα 2 - Αρχαία και Βυζαντινή Ιστορία και Πολιτισμός

Θεματικές Ενότητες

Μια πρώτη γενική ιδέα για το θέμα

Απαραίτητη προϋπόθεση για να καταλήξετε σε συμπεράσματα είναι η σαφής γνώση του θέματος που προσεγγίζετε. Και πρώτα είναι απαραίτητο να γνωρίζετε τη σημασία των εννοιών με τις οποίες καλείστε να ασχοληθείτε. Με βάση, λοιπόν, τις γενικές σας γνώσεις και όσα έχετε μάθει μέχρι τώρα στην ιστορία, τι νομίζετε ότι εννοούμε όταν αναφερόμαστε στην εξωτερική πολιτική ενός κράτους;

Συζητήστε μεταξύ σας και καταγράψτε τις αρχικές σκέψεις σας. Μπορεί να σας βοηθήσει και η πρώτη παράγραφος στον σύνδεσμο: http://www.pspa.uoa.gr/proptyxiakes-spoydes/programma-spoydon/g-kyklos-die8neis-kai-eyrwpaikes-spoydes/ma8imata-eidikis-epilogis/42651x-ellhniki-e3wteriki-politiki.html

_____________________________________________________________________________

Βέβαια, οι σχέσεις με άλλους λαούς (ιδιαίτερα στην ιστορική περίοδο που εξετάζουμε) πολλές φορές δεν εξελίσσονται θετικά και προκύπτουν πολεμικές συγκρούσεις. Από τον 4ο ως τα μέσα του 9ου αιώνα (πριν δηλαδή από την περίοδο που μας ενδιαφέρει), με ποιους λαούς συγκρούστηκε το Βυζάντιο; Θυμηθείτε τρεις χαρακτηριστικές περιπτώσεις.

____________________________________________________________________

“Ξεφυλλίστε” τώρα ηλεκτρονικά το σχολικό βιβλίο:

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B107/371/2478,9505/

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B107/371/2478,9506/

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B107/371/2478,9507/

Συγκεντρώστε πιο συγκεκριμένες πληροφορίες για την περίοδο των Μακεδόνων: με ποιους λαούς αναπτύσσει σχέσεις το Βυζάντιο/ με ποιους τρόπους, με ποιους συγκρούεται/ ποιο είναι το αποτέλεσμα. Σημειώστε τα βασικά στοιχεία.

 

 

Αναζητώντας ειδικότερες πληροφορίες για τη συγκεκριμένη περίοδο και το θέμα που μας ενδιαφέρει

Τα σύντομα κείμενα στους παρακάτω συνδέσμους θα σας διαφωτίσουν για τις εξελίξεις της περιόδου γενικά και θα σας δώσουν ταυτόχρονα βασικά στοιχεία για την εξωτερική πολιτική του Βυζαντίου και τις σχέσεις με άλλους λαούς. Διαβάστε προσεκτικά και καταγράψτε βασικές πληροφορίες για τις εξελίξεις γενικά και για το θέμα που σας ενδιαφέρει ειδικά:

http://www.ime.gr/chronos/09/gr/p/867/main/p5.html

http://www.ime.gr/chronos/09/gr/p/1025/index.html

 

Μελετώντας τις πηγές

Ήρθε η ώρα να μελετήσετε πηγές, δηλαδή συγκεκριμένα αποσπάσματα είτε από βυζαντινά κείμενα είτε από μεταγενέστερες/σύγχρονες ιστορικές μελέτες, και να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα. Διαβάστε τις πηγές που θα βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο και σε έναν πίνακα καταγράψτε το είδος της πηγής (βυζαντινή ή μεταγενέστερη), αν σας φαίνεται αξιόπιστη ή όχι και γιατί, καθώς και ποιο είναι το βασικό συμπέρασμά σας για το θέμα που μελετάτε.

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B131/179/1255,4512/ (οι πηγές είναι τα κείμενα που βρίσκονται μέσα στα “κουτάκια”/ συμπληρωματικά μπορείτε να αξιοποιήσετε και το φωτογραφικό υλικό)

Πηγή/ είδος

Αξιοπιστία/ αιτιολόγηση

Συμπέρασμα

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αξιοποιώντας και άλλα επιστημονικά κείμενα

Αφού έχετε πια αποκτήσει μια καλή γενική ιδέα, μπορείτε να προχωρήσετε σε σύγχρονα επιστημονικά κείμενα που αναλύουν λεπτομερέστερα το θέμα που σας ενδιαφέρει. Διαβάστε προσεκτικά τρεις από τις παρακάτω μελέτες (ρίξτε μια σύντομη ματιά και αποφασίστε) και σημειώστε πέντε τουλάχιστον βασικές πληροφορίες που νομίζετε ότι θα σας είναι χρήσιμες στο τελικό κείμενο.

http://byzsym.org/index.php/bz/article/view/920/816

http://helios-eie.ekt.gr/EIE/handle/10442/1766

http://byzsym.org/index.php/bz/article/view/681/599

http://byzsym.org/index.php/bz/article/view/675/593

http://helios-eie.ekt.gr/EIE/handle/10442/1764

http://byzsym.org/index.php/bz/article/view/733/651

Τα κείμενα θα σας δυσκολέψουν, δεν χρειάζεται όμως να απογοητεύεστε για όσα δεν καταλαβαίνετε. Σε αυτή τη φάση, σας ενδιαφέρει να συγκεντρώσετε όσα είναι κατανοητά και σας φαίνονται ενδιαφέροντα.

_____________________________________________________________________________

Συμπληρωματικά, διαβάστε και αυτά τα σύντομα κείμενα (θα σας βοηθήσουν στη διαμόρφωση των συμπερασμάτων):

http://www.ime.gr/chronos/09/gr/p/867/main/p13.html

http://www.ime.gr/chronos/09/gr/p/1025/index.html

 

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -