Προτάσεις αξιοποίησης και χρήσης περιεχομένου ψηφιακών βιβλιοθηκών και αποθετηρίων

Α1. Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη

Στόχος των αρχικών έντυπων εκδόσεων του Τμήματος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως ήταν βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να προετοιμαστούν καλύτερα τόσο για το μάθημα στο σχολείο, όσο και για την επίσκεψη της τάξης στον αρχαιολογικό χώρο και στο μουσείο. Το σύνολο του υλικού διακρίνεται για την επιστημονική αρτιότητά του, τη μεγαλύτερη δυνατή εκπαιδευτική του διάσταση και την αισθητική του. Αποσκοπώντας στη μεγαλύτερη δυνατή διάχυση του υλικού στις σχολικές μονάδες, θεωρείτο ότι θα επιτυγχανόταν σε μεγαλύτερο βαθμό η προσέγγιση του τεράστιου εκπαιδευτικού δυναμικού της αθηναϊκής Ακρόπολης και της εποχής που συμβολίζει. Η επίτευξη του στόχου αυτού κατέστη απολύτως δυνατή με την ψηφιοποίηση του υλικού. Όπως σημειώνεται στο Αποθετήριο: «εκπαιδευτικοί από όλες τις βαθμίδες μπορούν να αντλήσουν υλικό αναφοράς, για να προετοιμάσουν το μάθημα ή την επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο και το Μουσείο της Ακρόπολης. Διαδραστικά παιχνίδια, βιβλία, εκπαιδευτικά έντυπα, ταινίες, εκπαιδευτικές μουσειοσκευές και φάκελοι υποστηρίζουν τη μάθηση πριν και μετά την επίσκεψη».

Οι προτεινόμενες δραστηριότητες στο εκπαιδευτικό σενάριο «Παρθενώνας: ένας ναός για την Αθηνά, το σύμβολο μιας πόλης» μπορούν να λειτουργήσουν ως υλικό έμπνευσης για τον εκπαιδευτικό για τους τρόπους αξιοποίησης του υλικού στην σχολική τάξη, από την παρουσίαση ενός θέματος με κείμενα, φωτογραφίες, βίντεο και διαδραστικές εφαρμογές και την αξιολόγηση των μαθητών μέσω των εκτυπώσιμων ελκυστικών εκπαιδευτικών εντύπων ως την προετοιμασία από τους ίδιους τους μαθητές μιας δράσης και της επίσκεψης στον αρχαιολογικό χώρο και το Μουσείο. Ας σημειωθεί τέλος ότι το υλικό είναι δυνατό να αξιοποιηθεί από το σύνολο των σχολείων της επικράτειας (δηλαδή και από τα σχολεία της περιφέρειας), καθώς είναι τόσο πλούσιο ώστε δεν απαιτείται η επιτόπια επίσκεψη.

Στο εκπαιδευτικό σενάριο "Παρθενώνας: ένας ναός για την Αθηνά, το σύμβολο μιας πόλης" υλικό από το Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη έχει αξιοποιηθεί αυτούσιο ή μέρος αυτού ως Φύλλο εργασίας (π.χ. Φύλλο εργασίας 5β, το φυλλάδιο 28η Eκατομβαιώνος. Μια μέρα με τη Zωφόρο του Παρθενώνα) και κυρίως ως πρωτογενές υλικό μελέτης των μαθητών για τη συμπλήρωση φύλλων εργασίας.

 

Α2. Αποθετήριο της Ζωφόρου του Παρθενώνα

Το αποθετήριο απευθύνεται σε ειδικούς (αρχαιολόγους, αρχιτέκτονες) αλλά και στο ευρύ κοινό. Εκτός από τα διαδραστικά παιχνίδια και τα εκπαιδευτικά έντυπα που απευθύνονται σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, οι τελευταία είναι δυνατό να χρησιμοποιήσουν το υλικό του Αποθετηρίου πολλαπλώς, π.χ. παιχνίδια ρόλων, στα οποία οι μαθητές αναλαμβάνουν τους ρόλους των συμμετεχόντων στην πομπή των Παναθηναίων, ή των αρχαιολόγων, αρχιτεκτόνων, συντηρητών / μελετητών της. 

Στο εκπαιδευτικό σενάριο "Παρθενώνας: ένας ναός για την Αθηνά, το σύμβολο μιας πόλης" υλικό από το Αποθετήριο της Ζωφόρου του Παρθενώνα έχει χρησιμοποιηθεί ως επί το πλείστον ως πρωτογενές υλικό μελέτης των μαθητών για τη συμπλήρωση φύλλων εργασίας.

 

Β1. Αθηνά, η θεά της Ακρόπολης

Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα ελκυστικό εκπαιδευτικό εργαλείο για χρήση τόσο στη σχολική τάξη όσο και στο σπίτι. Μέσω αυτού ο εκπαιδευτικός έχει την ευκαιρία να διδάξει όλες τις πτυχές του μύθου και της λατρείας της θεάς Αθηνάς γενικά αλλά και σε σχέση με την πόλη των Αθηνών και τον ιερό βράχο της Ακρόπολης, να αναθέσει εργασίες στους μαθητές, ακόμη και να τους αξιολογήσει. Τέλος, προσφέρει τη δυνατότητα σε μαθητές απομακρυσμένων σχολείων χωρίς δυνατότητα επίσκεψης στο Μουσείο της Ακρόπολης, να σχηματίζουν κάποια ιδέα για αυτό και τα εκθέματά του. 

Στο εκπαιδευτικό σενάριο "Παρθενώνας: ένας ναός για την Αθηνά, το σύμβολο μιας πόλης" η διαδραστική εφαρμογή έχει χρησιμοποιηθεί πλείστον ως πρωτογενές υλικό μελέτης των μαθητών για τη συμπλήρωση φύλλων εργασίας.

 

Β2. Η ζωφόρος του Παρθενώνα

Η διαδραστική εφαρμογή Η ζωφόρος του Παρθενώνα αποτελεί ένα έξοχο εκπαιδευτικό εργαλείο που μπορεί να αξιοποιηθεί με πολλαπλούς τρόπους τόσο μέσα στην σχολική αίθουσα για την εκπαίδευση, άσκηση και αξιολόγηση των μαθητών όσο και στο σπίτι για την άσκηση, προετοιμασία και εμπέδωση της γνώσης.

Στο εκπαιδευτικό σενάριο "Παρθενώνας: ένας ναός για την Αθηνά, το σύμβολο μιας πόλης" η διαδραστική εφαρμογή έχει χρησιμοποιηθεί πλείστον ως πρωτογενές υλικό μελέτης των μαθητών για τη συμπλήρωση φύλλων εργασίας.