ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1. Η ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΣΤΑ ΖΩΑ (1)

Οι μαθητές εισάγονται στο θέμα μέσα από μια κατάσταση με αφηγηματικά στοιχεία και που θα μπορούσε να ήταν πραγματική.  

Στην αρχική φάση της πρόκλησης ενδιαφέροντος των μαθητών για το θέμα της προσαρμογής, ασχολούνται πρώτα με τα ζώα για να αναδειχθούν οι προϋπάρχουσες γνώσεις. 

Στη φάση αυτή επίσης δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να κάνουν τις απαραίτητες υποθέσεις, εφόσον δεν γνωρίζουν την απάντηση σε βασικές γνώσεις που αφορούν στην προσαρμογή των ζώων.

Κατόπιν οι μαθητές περνούν στη φάση της διερεύνησης του θέματος μέσα από πλούσιο υλικό για να ανακαλύψουν τους τρόπους,  τα όργανα και τις συμπεριφορές με τα οποία οι οργανισμοί προσαρμόζονται στις συνθήκες του περιβάλλοντος όπου ζουν.

Περιηγηθείτε στον Εθνικό Κήπο.

Μετά από μια επίσκεψη στον Εθνικό Κήπο οι μαθητές της δημοσιογραφικής ομάδας μιας σχολικής τάξης συνεννοήθηκαν μεταξύ τους να δημιουργήσουν μια παρουσίαση στο Google Drive που θα ενσωματώσουν στο ιστολόγιο της τάξης τους. Η Νίκη, μέλος της ομάδας, τους έπεισε να ασχοληθούν με τα χαρακτηριστικά των οργανισμών, επειδή με αφορμή την επίσκεψη διαπίστωσε πόσο διαφέρουν μεταξύ τους. Ζήτησαν βοήθεια από το δάσκαλό τους και εκείνος τους έδωσε μόνο ένα αίνιγμα και ένα φύλλο με δραστηριότητες, για να ανακαλύψουν μόνοι τους τι μπορούν να γράψουν.

Ο Κώστας και η Μαρία είπαν ότι το αίνιγμα τους δείχνει ότι πρέπει να ψάξουν για την προσαρμογή των οργανισμών, ενώ η Νίκη και ο Δημήτρης για την βιοποικιλότητα. Εσύ ποια απάντηση θεωρείς σωστή;

                               

   

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ

Ένας για όλους και όλοι για έναν! Δημιουργήστε πρώτα ομάδες. Συνεργαστείτε με τους άλλους μαθητές της ομάδας και με συζήτηση συναποφασίστε και επιλέξτε τι θα απαντήσετε στα ερωτήματα των δραστηριοτήτων.

 

  1. Με βάση το αρχείο  της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Έργων ΕΠΕΑΕΚ & ΕΠΕΔΒΜ (http://repository.edulll.gr/edulll/handle/10795/719) Αντωνιάδου, Ν.; Ψύλλος, Δ.; Τσελφές, Β.; Φασουλόπουλος, Γ., Ο κόσμος της ζωής – Ο κατασκευασμένος κόσμος: Βιβλίο δραστηριοτήτων, Ελληνικά Γράμματα, 2004, σελίδα 22, άσκηση 1 δημιουργήθηκε η παρακάτω άσκηση. Βρείτε ποια από τις παρακάτω προτάσεις είναι Σωστή (Σ) ή Λάθος (Λ): 

Πατήστε εδώ για να δείτε την άσκηση.

2. Συνεχίστε με την επόμενη άσκηση πατώντας εδώ . Διαλέξτε τη σωστή απάντηση.


 
  3.Με βάση τα παρακάτω κείμενα και τα δύο βίντεο καταγράψτε στον παρακάτω πίνακατα χαρακτηριστικά των ζώων:
     
1. Το σώμα των θαλάσσιων χελωνών περιβάλλεται από κέλυφος που αποτελείται από οστά και κεράτινες πλάκες. Οι θαλάσσιες χελώνες φέρουν πεπλατυσμένα πτερύγια. Μέσα στο νερό τα μπροστινά πτερύγια χρησιμοποιούνται για την προώθηση, ενώ τα πίσω για την κατεύθυνση.

Διαθέτουν πνεύμονες και αναπνέουν αέρα. Το αίμα και ο μυϊκός τους ιστός μπορούν να αποθηκεύσουν μεγάλες ποσότητες οξυγόνου, επιτρέποντας τους να παραμένουν για αρκετές ώρες κάτω από το νερό ακόμη και σε κατάσταση νάρκης.

Οι ενήλικες θαλάσσιες χελώνες τρέφονται κυρίως με αργοκίνητα ζώα, όπως οστρακοειδή, κοιλεντερόζωα (μέδουσες κλπ), μαλάκια (μύδια, στρείδια κλπ), εχινόδερμα (π.χ. αχινούς) και καρκινοειδή (π.χ. καβούρια) ή με προσκολλημένους σε βράχους οργανισμούς όπως φυτά και σπόγγοι. Οι χελώνες έχουν πολύ καλή όσφρηση, γεγονός που τις βοηθά στον εντοπισμό της τροφής.

 

(Πηγή : Δημόπουλος, Δημήτριος,  Εφαρμογή προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με αντικείμενο τη θαλάσσια χελώνα Caretta caretta και στόχο τη δημιουργία θετικών προς αυτήν στάσεων, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Θετικών Επιστημών. Τμήμα Βιολογίας. Τομέας Οικολογίας, 2006, http://phdtheses.ekt.gr/eadd/handle/10442/14107 σελ. 35)

  2. Οι θαλάσσιες χελώνες χρειάζονται κατάλληλες περιοχές όπου μπορούν να ολοκληρώσουν τον κύκλο ζωής τους, όπως αμμώδεις παραλίες για να αποθέσουν τα αυγά τους, ρηχές και θαλάσσιες περιοχές για να βρουν τροφή. Οι παραλίες όπου αποθέτουν τα αυγά τους υφίστανται διάφορες απειλές όπως η τουριστική και οικιστική ανάπτυξη και η απώλεια περιοχών φωλεοποίησης λόγω της αλλαγής των χρήσεων γης (γεωργία, απόληψη άμμου κ.α.).

Οι θαλάσσιες χελώνες προτιμούν να γεννήσουν τα αυγά τους την εποχή όπου επικρατούν υψηλές θερμοκρασίες καθώς η εκκόλαψη των αυγών απαιτεί τέτοιες θερμοκρασίες. Η γέννα πραγματοποιείται τη νύχτα για να αποφευχθεί η θήρευση. Μία δεύτερη προσαρμογή αφορά τους νεοσσούς. Τα νεαρά άτομα, εκκολάπτονται τη νύχτα για να μην υποστούν θήρευση από διάφορα άλλα ζώα. Έτσι κινούνται προς την περιοχή όπου υπάρχει ο περισσότερος φωτισμός, δηλαδή προς την θάλασσα όπου τα καθοδηγεί η αντανάκλαση των αστεριών και του φεγγαριού.

 

(Πηγή : Schofield, Gail (2009, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων), Διερεύνηση οικολογίας-δυναμικής πληθυσμών της θαλασσιάς χελώνας Caretta caretta στο βιότοπο αναπαραγωγής το κόλπου Λαγανά με τη χρήση συγχρόνων μεθόδων.  http://phdtheses.ekt.gr/eadd/handle/10442/18645  σελ. 16-17)

       
                  
     

 

Όνομα ζώου   Τρόποι αντιμετώπισης των των δύσκολων καιρικών συνθηκών   Τρόποι προφύλαξης από εχθρούς ή άλλα ζώα   Όργανα λήψης της τροφής   Με ποια χαρακτηριστικά και με ποιες συμπεριφορές του το ζώο προσαρμόζεται στο περιβάλλον του;